- PII
- S0235009225010034-1
- DOI
- 10.31857/S0235009225010034
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume 39 / Issue number 1
- Pages
- 27-37
- Abstract
- The work continues a cycle of psychophysical experiments on studying the features of visual stimuli recognition of different colors and different sizes by children of early preschool age. For measurements, a game method of visual choice using a touch screen monitor in quiet conditions and under an acoustic background – a recording of noise in a kindergarten group, including children’s spoken language (“children’s polyphony”). The noise was fed through headphones, its intensity was 45 dB (the level of spoken language). The study involved children aged 3–4 years (n = 31) attending a city kindergarten. All children had normal vision and hearing. The results confirmed previously obtained data that children of this age are significantly worse at choosing from geometric figures by the feature “color” than by the feature “size” (number of errors). The introduction of the noise of “children’s polyphony” does not change this ratio, but significantly increases the number of attempts to solve and the time of the sensorimotor response (p
- Keywords
- зрительное восприятие геометрические фигуры разного цвета геометрические фигуры разного размера ранний дошкольный возраст акустический фон
- Date of publication
- 14.09.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 7
References
- 1. Бушинская Е.А. Использование цветотерапии в логопедической работе с дошкольниками с общим недоразвитием речи третьего уровня и недоразвитием произвольного внимания в условиях инклюзивного образования. Концепт. 2013. Т.3. С.1241-1245. URL: http://e-koncept.ru/2013/53251.htm
- 2. Голубева И.Ю., Тихонравов Д.Л., Войтенков В.Б., Пашков А.Ю., Первунина Т.М. Сравнительное исследование формирования понятий с использованием реальных геометрических фигур и контурных изображений в качестве стимулов у детей в возрасте 4–5 лет. Трансляционная медицина. 2020. Т. 7 (5). С. 109-118. DOI: 10.18705/2311-4495-2020-7-5-109-118
- 3. Елютина Д.Н. Негативное влияние шума на успеваемость младшего школьника. Старт в науке. 2017. № 3. С. 82-86.
- 4. Защиринская О.В., Скуратова К.А., Шелепин Е.Ю. Специфика глазодвигательной активности детей при чтении текстов разных визуальных форматов. Сибирский психологический журнал. 2019. Т.73. С.141-158. DOI: 10.17223/17267080/73/9
- 5. Корнев А.Н., Люблинская В.В., Столярова Э.И. Селективное слуховое внимание у детей дошкольного возраста. Экспериментальная психология. 2012. Т.5. №4. С.18-31.
- 6. Кузнецова Т.Г., Стружкин М.Л. Распознавание и выбор геометрических зрительных стимулов, предъявляемых на экране монитора, детьми 3-4 лет. Теоретическая и экспериментальная психология. 2022. Т.15. №4. С.77-89. DOI: 10.24412/20730861202247789
- 7. Кузнецова Т.Г., Стружкин М.Л., Голубева И.Ю. Особенности опознавания изображений фигур разного цвета и размера детьми 3-4 лет с использованием шумового фона. Психолого-педагогические исследования. 2024. Т.16. №1. C.111-120. DOI: https://doi.org/10.17759/psyedu.2024160107
- 8. Максимов В.В. Трансформации цвета при изменении освещения. М.: Наука. 1984.
- 9. Маракушина И.Г., Павозкова О.Е., Поляшова Н.В. Динамика работоспособности и помехоустойчивости внимания у детей младшего школьного возраста в процессе обучения. Проблемы современного педагогического образования. 2019. С.193-294.
- 10. Николаев П.П., Рожкова Г.И. Анализ концепции А.Л. Ярбуса о роли слепой сетчатки в цветовосприятии. Сенсорные системы. 2017. Т.31. №2. С.116–138.
- 11. Нищева Н.В. Разноцветные сказки: цикл занятий по развитию речи, формированию цветовосприятия и цветоразличения у детей дошкольного возраста (учебно-методическое пособие). СПб.: Детство-пресс, 1999. 64 с.
- 12. Нюберг Н.Д. Парадоксы цветового зрения. Природа. 1960. №8. C.53–59.
- 13. Осокина Е.С., Чернышев Б.В., Чернышева Е.Г. Связь селективного слухового внимания с индивидуальными особенностями. Журнал Высшей школы экономики. 2011. Т.8. №3. С.121-129.
- 14. Романов С.Г., Гончаров О.А. Возрастные особенности категориального восприятия фокальных и пограничных цветов в центральных и периферических полях зрения. Психологические исследования. 2020. Т. 13. № 74. DOI:10.54359/ps.v13i74.165
- 15. Соколов Е.Н. Восприятие и условный рефлекс. М.: Изд-во МГУ, 1958. 330 с.
- 16. Стружкин М.Л., Кузнецова Т.Г., Годынская Н.В. Разработка и апробация методики распознавания зрительных стимулов с использованием цифровых технологий у детей дошкольного возраста. Вестник Северо-Восточного Федерального Университета. Серия “Педагогика. Психология. Философия”. 2020. №4(20). С.65–68.
- 17. Черенкова Л.В., Соколова Л.В. Особенности инвариантного опознания зрительного изображения у детей дошкольного возраста с типичным и атипичным развитием. Физиология человека. 2016. Т. 42. № 3. С. 74–81. DOI:10.7868/S0131164616010069
- 18. Ярбус А.Л. О работе зрительной системы человека. II. Цвет. Биофизика. 1975. Т.20. №6. С.1099-1104.
- 19. Anderson J.R., Kuroshima H., Fujita K. Observational learning in capuchin monkeys: a video deficit effect. J. Exp. Psychol. 2017. V. 70. P. 1254–1262. DOI: 10.1080/17470218.2016.1178312
- 20. Baddeley A. Working memory: looking back and looking forward. Nature reviews neuroscience. 2003. №.4. P.829-839. DOI: https://doi.org/10.1038/nrn1201
- 21. Bethell E.J., Khan W., Hussain A. A deep transfer learning model for head pose estimation in rhesus macaques during cognitive tasks: Towards a nonrestraint noninvasive 3Rs approach. Applied Animal Behaviour Science. 2022. V.255. P. 105708.
- 22. Brecht K.F., Ostojić L., Legg E.W., Clayton N.S. Difficulties when using video playback to investigate social cognition in California scrub-jays (Aphelocoma californica). Peer J. 2018. V. 6. P. e4451. DOI:10.7717/peerj.4451
- 23. Connolly D., Dockrell J., Shield B., Conetta R., Mydlarz C., Cox T. The effects of classroom noise on the reading comprehension of adolescents. The Journal of the Acoustical Society of America. 2019. V. 145. P. 372–381. DOI: https://doi.org/10.1121/1.5087126
- 24. Davis M., Parisi T., Gendelman D.S., Tischler M.D., Kehne J.H. Habituation and sensitization of electrically elicited “startle” reflexes. Science. 1982. V. 218. P. 688–689.
- 25. Farsi A., Pirian F. The Effect of Perceptual-Motor Training and Mindfulness on Performance and Working Memory in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Sport Psychology Studies. 2023. Available at: https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_3593.html DOI:10.22089/spsyj.2020.8905.1961
- 26. Franklin A., Sowden P., Notman L., Gonzalez-Dixon M., West D., Alexander I., Loveday S., White A. Reduced chromatic discrimination in children with autism spectrum disorders. Developmental Science. 2010. V. 1(13). P. 188–200. DOI:10.1111/j.1467-7687.2009.0086
- 27. Ghodrati S., Nejad M.S.A., Sharifian M., Nejati V. Inhibitory control training in preschool children with typical development: an RCT study. Early Child Development and Care. 2021. V.191(13). P.1-10. DOI:10.1080/03004430.2019.1691544
- 28. Goodale M.A., Milner A.D. Separate visual pathways for perception and action. Trends in Neurosciences. 1992. V 15. P.21-26. DOI: 10.1016/01662236(92)90344-8
- 29. Ijlal M. F. M., Chotijah U. Color recognition educational game using fisher-yates for early childhood potential development. Jurnal Inovtek Polbeng Seri Informatika. 2022. V.7(2). P.267-277.
- 30. Jones P.R., Landin A., McLean M.Z. et al. Efficient visual information sampling develops late in childhood. Journal of Experimental Psychology General. 2019. V.1148(7). P. 1138–1152. DOI: 10.1037/xge0000629
- 31. Livingstone M.S., Hubel D.H. Psychophysical evidence for separate channels for the perception of form, color, movement, and depth. J. Neurosci. 1987. V. 7. P. 3416–3468. DOI:10.1523/JNEUROSCI.07-11-03416.1987
- 32. Mareschal D., Johnson M.H. The “what” and “where” of object representations in infancy. Cognition. 2003. V. 88. P. 259–276. DOI: 10.1016/s0010-277(03)00039-8
- 33. Mealings K. Classroom acoustics and cognition: A review of the effects of noise and reverberation on primary school children’s attention and memory. Building Acoustics. 2022. V.29(3). P. 401–431.
- 34. Nejati V., Derakhshan Z., Mohtasham A. The effect of comprehensive working memory training on executive functions and behavioral symptoms in children with attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Asian Journal of Psychiatry. 2023. V.81. DOI: 10.1016/j.ajp.2023.103469
- 35. Papadakis S., Kalogiannakis M. Mobile learning applications in early childhood education. Information Science Reference/IGI Global. 2020. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-1486-3
- 36. PapMacrides E., Miliou O., Angeli C. Programming in early childhood education: A systematic review. International Journal of Child-Computer Interaction. 2022. V.32. P.100396
- 37. Pinna B., Deiana K. On the Role of Color in Reading and Comprehension Tasks in Dyslexic Children and Adults. i-Perception. 2018. V.9(3). P. 1–22. DOI: 10.1177/2041669518779098
- 38. Pylypiuk K.M. Prevention and correction of pedagogical neglect based on research materials of German universities. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series: “Pedagogy and Psychology”. 2022. V. 8 (1). P. 78–85.
- 39. Richmond S., Kirk H., Gaunson T., et al. Digital cognitive training in children with attention-deficit/ hyperactivity disorder: a study protocol of a randomized controlled trial. BMJ Open. 2022. V.12. DOI: 10.1136/bmjopen-2021-055385
- 40. Rodríguez D.C.L., Lee G.M., Bushnell B.N., Majaj N.J., Movshon J.A., Kiorpes L. Development of radial frequency pattern perception in macaque monkeys. Journal of vision. 2024. V. 24(6). DOI: 10.1167/jov.24.6.6
- 41. Samson A.D., Rohr C.S., Park S., Arora A., Ip A., Tansey R. et al. Videogame exposure positively associates with selective attention in a cross-sectional sample of young children. PLoS ONE. 2021. V. 16(9). DOI: 10.1371/journal.pone.0257877
- 42. Shangguan X., Wu J., Wu Y., Chen C. Design and Evaluation of a School-based Sustained Attention Training Program with Parental Involvement for Preschoolers in Rural China. Early Education and Development. 2022. DOI: 10.1080/10409289.2022.2126265
- 43. Suddendorf T., Simcock G., Nielsen M. Visual self-recognition in mirrors and live videos: evidence for a developmental asynchrony. Cogn. Dev. 2007. V. 22. P. 185-196. DOI: 10.1016/j.cogdev.2006.09.003
- 44. Sullivan, J.R., Osman, H., Schafer, E.C. The effect of noise on the relationship between auditory working memory and comprehension in school-age children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2015. V.58. P.1043-1051. DOI: https://doi.org/10.1044/2015_JSLHR-H-14-0204
- 45. Trifunović A., Čičević S., Ivanišević T., Simović S., Mitrović S. Education of children on the recognition of geometric shapes using new technologies. Education Science and Management. 2024. V.2(1). P.1-9. DOI: https://doi.org/10.56578/esm020101
- 46. Troseth G.L. TV guide: two-year-old children learn to use video as a source of information. Dev. Psychol. 2003. V. 39. P. 140-150. DOI: 10.1037/0012-1649.39.1.140
- 47. Troseth G.L., DeLoache J.S. The medium can obscure the message: young children’s understanding of video. Child Dev. 1998. V. 69. P. 950-965. DOI: 10.1111/j.1467-8624.1998.tb06153.x